Friday, October 21, 2011

Full Paying Patient (FPP) Putrajaya - Episod 1

Yay... ribba... ribba (gila meroyan dah ni :p)

 Mari upload gambo dulu...








Hari kejadian : 19 / 10/ 2011 (Rabu)
Masa Kejadian : 8.30 pagi

Tips 1 : Sila jangan terjah terus ke Hospital Putrajaya ye adik2 & kakak2 yang ghase2 berminat dengan Skim ini..... Anda adalah tidak dilayan memandangkan orang lain ramai yang dh que & yang dah appointment dengan Hospital utk hal2 lain. (Kejadian di Kaunter 1-Kaunter Register). Tp kalau x ramai orang, diorg layan le kot.... Tp dlm hati ni ade mini taman sikit le... sbb kan...........................

Aku : (Terus gi ke depan tanye trus kat nurse). Nurse, saya nak register FPP Scheme. So macam mane?
Nurse1 : Puan dah wat appointment?
Aku : Blom, saya nak register dulu pastu baru nak setkan hari utk appointment dengan dokter sbb confirm kene tggu dokter available dulu kan....
Nurse1 : Oh, kat sini x boleh puan, puan kene call dulu, pilih dokter, set appointment baru bleh register. Dan buat masa ni org ramai dan saya tak boleh nak explain details ttg FPP ni...  
(Haih, susah sgt ke? Org nak register & bayar dulu je pon)
Aku : Abestu macammane? Sbb saye dh datang ni. At least bagitau le saye kene tunggu ke ape ke?
(Aku still lagi tunggu depan dia)
Nurse1 : Xpe, puan ambik pamplet ni dulu dan call no ni.... (refer gambo kat atas tu)
Mase tu rase ade sikitle nak meroyan. Hmmm... sabo je la......

Tp hati ni x puas lagi ni... pimpin tangan Khaliff bawak gi playroom kat situ. Duduk n aku trus call no yg die bagi... Bapak aiii.... Ade la 4, 5 kali aku kol baru ade orang angkat. Hampeh betol.

Aku : Hello...... saye Siti. Saye nak register FPP Skim, so ape prosedur nya?
Nurse2 : Puan dah dpt penerangan tentang Scheme ni?
Aku : Blom, Tp saye dh tahu serba sedikit & saye ade kat hospital ni sekarang, tp nurse kate x boleh register.
Nurse2 : Owh yelah, orang ramai sekarang ni... xpe, puan tinggalkan contact puan nanti kitorang akan hubungi puan semula....
Aku : hmmm.... 019-***1721. Name : Siti ........ binti S...   (ok, ltk)
Awatla, hampa x mintak awai2 td kat kaunter... x payah la... aku nak telepon bagai kan.... Sabor lagi..................
Meroyan aku x abes di situ saja ye puan2... Ada lagi.......
Aku tunggu sampai ke petang (kol 3 camtu) xde pon org kol... So aku pon kol la Hospital balik.... (nampak beno x sabo)

Aku : Hello, Saye Siti ......., pagi tadi saye kol mengenai FPP dan sampai sekarang saye belom dapat kol dari Hospital utk penerangan Skim ni.....
Nurse3 : Owh... yelah.... kitorang x sempat kol lagi....(what!!! abestu bile ko nak kol aku). Ye puan dah pilih doktor?
Aku : (La, ko x terangkan lagi kat aku pon camne skim ni, mls nak pjg citer aku trus jwb) Erm...saye pilih Dokter HAMIDAH. (memandangkan aku dh wat survey & blogwalking merata2 kan)
Nurse3 : Utk pengetahuan puan, ramai patient yang pilih dokter Hamidah & schedulenya selalu penuh.... so xpe... saye tgk dulu camne. Puan dah berapa minggu mengandung?
Aku : 30 minggu.
Nurse3 : Ooo.. masih boleh lagi.... Bile last puan check-up dkt Klinik Kesihatan?.
Aku : Last week saye ade buat BSP kat Klinik dan esok saye ade check-up lagi.
Nurse3 : Ni kandungan yg ke berapa puan?
Aku : Yang ke-2
Nurse3 : Ok, kalau macam tu saye akan arrangekan appointment dengan dokter Hamidah, tp x dpt tarikh cepat ye puan, biasenya sebulan atau 3 minggu selepas puan check-up di Klinik Kesihatan.... 
Aku : Bile saye boleh tahu tarikh appointment tu?
Nurse3: Paling cepat, saye akan call puanbalik  petang ni lah...
Aku : Ok, saye tunggu dan boleh saye tahu dengan siapa saye bercakap?
Nurse3 : Staff Nurse M****i (xyah expose lah kot, kang kene saman plak kan)

Tips2 : Sila tanya name staff nurse tersebut. Sebab nnt senang, kalu die x kol balik senang sket nak sembur ke hape ke kan... Hahahaha....

Ok, adekah staff tersebut menelefon pada petang tersebut... Hmm... tidak ye puan2... Esok petangnya dalam kol 5 petang baru die kol. 

Nurse M : Hello puan Siti, saye Staff M dr Hospital Putrajaya. Puan nak register Skim FPP kan. Appointment puan ialah pada 27 / 10 / 11 (Khamis) 10 pagi.....
Aku : Owh ye ke, cepat plak dpt appointment yek. Dokter Hamidah still bleh handle ke kalau dh byk sgt patient yg booking die.
Nurse M : Nak buat mcmmane, sekarang patient mmg ramai. Dokter Noraihan pon bz jugak sbb die head O&G.
Aku : Oooo.... ok... (dlm hati ni dok kate, ye la yg ade pon 2 je dokter pompuan. Sila la tambah lagi kan. Lagi 2 org dokter lelaki, Dr. Hazim & Dr. Azmi. Dan sah2 le ramai nak dokter pompuan kan....)

Sebenanye ade lagi aku borak2 ngan staff M ni. Die gak ade citer, skang ni mmg ramai sgt la yg beranak. Penuh sume spital (Hospital Putrajaya & Serdang). Sampaikan Staff Nurse Putrajaya sendiri pon kene bersalin kat spital Kajang sbb spital Putrajaya penuh.... Ish...ish.... hmmm..... Subur sungguh la penduduk M'sia nih... Tambah2 lak area Putrajaya nih.... huhu :p

Kay nnt sambung Episod 2 plak. Tp tunggu lepas appointment tu lah ye... hik hik... (update seminggu sekali kekdahnya).....


2 comments:

  1. Dr Hamidah jugak namanye yer....dulu cita2 aku nk jd Dr Jugak...hihihi

    ReplyDelete
  2. xpa... skang hang Dokter Pakar IT... hehe :p

    ReplyDelete